GroningenLife! Talent: Diantha van Surksum

gepubliceerd : 07 januari 2014

Deel deze pagina

Diantha is een 21-jarige student aan de Hanzehogeschool Groningen, zoals zovelen. Voor haar studie Management, Economie en Recht (MER) moest zij een minor kiezen om de verplichte studiepunten binnen te koppen. Zij besloot te kiezen voor Eventmanagement, een beslissing die bijzonder goed uit zou pakken. Wat begon met het idee om een kleinschalige sponsorloop voor een goed doel te organiseren in naam van FC Groningen, mondde uit in een evenement waar maar liefst 1500 mensen uit alle hoeken van Nederland (zelfs Zeeland!) aan deel zouden nemen. De KleuRUN van Grunn werd een doorslaand succes en haalde als tweede Color-Run van Nederland alle media binnen en buiten het Hoge Noorden. GroningenLife! sprak haar en kwam erachter hoe dit event zo groot werd.

Eventmanagement klinkt als een hele leuke minor, maar je gaat me toch niet vertellen dat iedereen elk jaar zo’n happening weet neer te zetten?
Dat hadden wij van tevoren ook nooit kunnen bedenken! Ik denk dat we geluk hebben gehad met de hype die ontstond na de eerste Color-Run in Amsterdam, waar al ongelooflijk veel mensen op afkwamen, en al die andere ColorRun’s over de hele wereld. Zo konden wij een beetje meeliften op het enthousiasme dat was ontstaan na dit event. Daarnaast konden we een beetje afkijken bij de eerste editie en leren van de dingen die daar goed en minder goed gingen; de tweede plek was in dit geval dus lang niet gek.

Maar dit idee ontstond voordat de hype naar Nederland kwam overwaaien. Hoe zijn jullie erop gekomen om zoiets te gaan organiseren?
In het kader van de minor Eventmanagement aan de Hanze, gingen wij met een groepje aan de slag om een event te organiseren voor FC Groningen. In eerste instantie was het idee om een sponsorloop neer te zetten voor en goed doel, in dit geval de Make-a-Wish Foundation (http://makeawishnederland.org/) waar FC Groningen aan is verbonden. Mensen sportief bezig laten zijn om andere mensen te helpen, leek ons een mooi idee. Ik had zelf in Australië, waar ik op reis ben geweest, al eens een Color-Run meegemaakt en het leek me mooi om zoiets naar Nederland te halen. Zo ontstond het idee voor een sponsorloop met een leuke twist, de KleuRUN.

Bij de organisatie van zo’ n event moet je natuurlijk met een hoop rekening houden. Hoe werd je hierbij geholpen vanuit de Hogeschool?
Allereerst wordt het groepje erg zorgvuldig samengesteld. De Hanzehogeschool doet allerlei testen waaruit blijkt welke personen het beste met elkaar matchen en wie dus het beste met elkaar in een groep kunnen. Het gaat dan om mensen van verschillende studies, dus iedereen is weer goed in iets anders. Vervolgens moet je dan een aantal presentaties geven om je idee te pitchen en dan kun je een go of een no-go krijgen. Ze kijken dan of het allemaal een beetje realistisch is. Voor de rest krijg je zelf heel veel verantwoordelijkheid en moet je veel dingen zelf uitvogelen. Maar als je bedenkt dat ons eerste idee een no-go was, is het uiteindelijk allemaal redelijk goed gekomen!

Wat was het lastigste waar jullie tegenaan liepen?
Dat was mijn onderdeel denk ik wel. Eén van de moeilijkere dingen was het regelen van al die kleurstoffen; vrij belangrijk voor iets als een KleuRUN. Die poeders moeten namelijk geïmporteerd worden vanuit India en moeten aan een hele hoop eisen voldoen. Het moet bijvoorbeeld veilig zijn en biologisch afbreekbaar. Hier heb ik uiteindelijk wel iets van drie maanden aan gewerkt. Maar we hebben de juiste soort gevonden, een poeder op basis van mais stof. Dit voldeed aan alle eisen en dus kon iedereen veilig onder gesmeerd ondergesmeerd worden. Wel een beetje jammer dat we alles zelf op moesten ruimen, sommige kleuren bleken nogal lastig uit de grasmat van het Stadspark te krijgen. Na twee dagen ploeteren in de gekleurde blubber kregen we gelukkig hulp van de gemeente Groningen. Die hebben een schoonmaakbedrijf gestuurd om de puntjes op de i te zetten.

Heeft het hele gebeuren ook zijn (goede) doel bereikt?
Het doel was om de Make-a-Wish Foundation te steunen, een goed doel waar FC Groningen aan verbonden is. Deze foundation probeert de wensen van kinderen met een levensbedreigende ziekte te laten uitkomen en zij hun zorgen zo even te laten vergeten. Alle opbrengsten van de KleuRUN zijn naar dit goede doel gegaan. Dan moet je denken aan inschrijfgeld, maar we hadden ook een loterij opgezet waarbij nogal serieuze prijzen gewonnen konden worden. Zo werden er onder andere zes flatscreens verloot. Dit werd allemaal gepresenteerd door Jacques d’Ancona, die ambassadeur is voor deze foundation. Als je bedenkt dat er ongeveer 1500 man op het event afkwam, denk ik dat we wel een steentje bij hebben kunnen dragen.

Een aardig succesverhaal! Lijkt me voor herhaling vatbaar?
Nou bij deze kan ik je vertellen dat er inderdaad een volgende editie aankomt! Ook volgend jaar dus een KleuRUN in Groningen en hopelijk nog een grotere en betere editie dan de afgelopen keer. Er zijn in ieder geval al verschillende bedrijven die zich hebben aangeboden om te sponsoren, dat is een teken dat de vorige editie indruk heeft gemaakt. Het blijft dan ook gewoon erg leuk om mensen blij te maken en ze in beweging te krijgen.

GroningenLife! was ook bij de KleuRUn, het resultaat zie je hieronder:

Door Tomas Riemens.