GroningenLife!-talent: Peter de Graaf

gepubliceerd : 27 februari 2013

Deel deze pagina

Zij die een beetje het nieuws in de gaten houden hebben al gehoord van stichting Internet Radio Televisie Groningen (IRTV Groningen). Voor het eerst in de geschiedenis van de regionale omroepen in Nederland is er een concurrerend initiatief ingediend om de uitzendlicentie van een provincie over te nemen. De 27-jarige Peter de Graaf is oprichter van IRTV. Vóór zijn initiatief was het niet bekend dat het mogelijk was om mee te dingen naar de uitzendlicentie. Door zijn lef en durf wordt hij regelmatig afgeschilderd als de enfant terrible van het medialandschap, maar is dit wel terecht? Zijn ambitieuze plan om de regionale omroep over te nemen en daarbij RTV Noord van de troon te stoten komt niet uit de lucht vallen en is zeker niet ondoordacht, zoals wel eens wordt gesuggereerd. Lees en raak geïnspireerd over de mogelijkheden om in Groningen buiten de gewaande paden te treden. Zoals Peter zelf ook zegt: “We doen dit niet om zomaar een steen in de vijver te gooien, we zijn bloedserieus.”

Waarom denk je dat studenten en jongeren zich meer aangesproken zullen voelen door IRTV dan door RTV Noord?
Jongeren bereik je tegenwoordig niet meer echt via tv. Bovendien luisteren ze niet zo snel naar de radio want ze hebben minder vaak een auto. Onder jongeren verstaan we de groep van 15 tot ongeveer 30 jaar. De beste manier om deze doelgroep te bereiken is via internet, dus dat zal ook het belangrijkste platform zijn dat wij gaan inzetten om jongeren te bereiken. Uiteraard blijven zowel tv als radio belangrijk, voornamelijk ook voor de doelgroep van middelbare leeftijd. Daarom gaan we de indeling en de programmering aanpassen zodat deze ook interessant is voor de middelste doelgroep. Voor tv komt dit neer op een uitzending van een uur per dag. Hierin komen verschillende dingen voorbij die we zelf zullen maken, zoals nieuws, het weer, sport, documentaire en achtergrond. De overige zendtijd willen we vullen door programma’s die we door anderen laten maken, en dat kan over alles gaan dat zich binnen de provincie speelt maar wat niet direct met actualiteiten te maken heeft. 

Waar komt het idee vandaan om de “strijd” aan te gaan met RTV Noord?
Wij denken in staat te zijn om betere tv te maken, langere radio-uitzendingen en een betere internetpagina te maken voor minder geld, dat is waar het in het kort op neer komt. En belangrijk om te weten is dan: wat is beter? Dat is voornamelijk het aantrekken van een bredere doelgroep. Op het moment wordt er heel specifiek op een wat oudere doelgroep gericht en wij willen ons echt richten op de hele provincie, dus van jongeren tot ouderen tot bejaarden. En ook niet op één specifiek gebied van Groningen, maar zowel op de Stadjers (inwoners van de stad Groningen) als de mensen die in de provincie wonen. 

Hoe ben je begonnen om dit alles van de grond te krijgen nadat je het besluit had genomen om het door te zetten?
We zijn erachter gekomen hoe het werkt door gewoon zelf diep te graven in de burelen van de provincie. Dit moesten we wel op deze manier doen want er is geen handleiding voor, het is nog nooit eerder gedaan. Uiteindelijk hebben we de Mediawet er op nageslagen met adviseurs en juristen en nadat we de hele wet hadden doorgespit zijn we in gesprek gegaan met de Commissariaat voor de Media. Zodoende waren we op een gegeven moment in staat om de stukken op een juiste manier aan te leveren en deze zijn vervolgens goedgekeurd. De Commissariaat voor de Media was in de eerste instantie verbaasd door onze poging maar wettelijk gezien moeten ze het gewoon behandelen. Ze hebben dus voor het eerst twee partijen doorgezet want uiteindelijk beslist natuurlijk de provincie. De provincie kijkt gewoon welke zij vinden dat hen het best representeert. 

Is de stad Groningen een logische keuze als thuisbasis voor IRTV?
Niet per se, maar Groningen is natuurlijk wel de grootste stad van de provincie. Het is daarentegen weer niet echt centraal gelegen, maar wel weer goed bereikbaar. Economisch gezien is er relatief veel vrijstand in de kantoren hier en daar kijken we ook naar: wat is het economisch belang voor de provincie? Qua gebouwen is het dus het beste voor ons om hier in de stad te gaan zitten. Als wij dan weer mensen aantrekken of dingen aankopen, dan heeft dat ook een meerwaarde. De bedoeling is dat er zoveel mogelijk geld weer terugrolt in de Groninger economie, dat vinden we erg belangrijk.

Je bent ongetwijfeld bekend met de commentaren van onder andere Gijs Lensink van RTV Noord en de Groninger Internet Courant (GIC), waarin ze zich nogal spottend en negatief over je uitlaten. Wat is je reactie hierop?
Ik ben blij dat het besproken wordt, ook door de GIC. Wat Gijs Lensink betreft, dat is zijn commentaar. Hij mag uiteraard commentaar leveren. Het is wat mij betreft niet terecht, maar als hij dat wil doen dan vind ik dat prima. Als hij zich afvraagt of ik wel weet waar ik het over heb, dan is dat mooi. Ik heb geen problemen met dat soort uitspraken. 

Word je onderschat?
Daar ga ik vanuit, ja. En dat gaat in mijn voordeel werken. We hebben nog heel veel troeven achter de hand. Ze kunnen dus nog het een en ander verwachten.

RTV Noord is er pas vrij laat achter gekomen dat ze concurrentie hadden. Was dat bewust?
Ja, dat was precies de bedoeling. We wilden het juridisch spelen en de pers kreeg er eerder lucht van dan we hadden gehoopt. Wat ons betreft hadden we het nog niet in de pers gebracht. We zaten vooral in de politieke gangen om het via de normale weg te spelen en toen kwam de media erachter en toen moesten we er wel in duiken. Maar we hebben alles in eerste instantie onder de radar opgezet en dat is vrij lastig in Groningen. Het is uiteindelijk toch gelekt. We weten wel hoe dat is gebeurt, maar dat doet nu verder niet meer ter zake. Je moet met zoveel mensen spreken om dit op te zetten, er is altijd wel iemand die per ongeluk te veel zegt na een biertje. 

Is het je als jonge ondernemer mee- of tegengevallen om je plan te op te zetten?
Wij vertellen een eerlijk verhaal en we hoeven er niks bij te verzinnen, dus dat valt allemaal heel erg mee. Wij vertellen gewoon hoe het beter kan, dat het voor minder kan en dat is bewezen door wat je kan met hedendaagse technieken, een kleiner team en hoe het gaat bij andere bedrijven. Dat is ook het voordeel: het is gewoon de waarheid. De enige die zich dus moet verdedigen is de andere partij en dan vooral op het gebied van kosten. Het is gewoon niet logisch dat je 100 fulltimers in dienst hebt voor heel weinig tv uren en relatief weinig radio. Dat is iets wat geen enkele ondernemer snapt.

Heb je het gevoel dat je een weg hebt gebaand voor andere initiatiefnemers om gevestigde zaken, zoals in dit geval RTV Noord, die wij als vanzelfsprekend beschouwen aan de kaak te stellen?
Dat hoop ik wel. Ik neem aan dat er nu wel mensen in Nederland gaan kijken naar andere regionale omroepen. Inmiddels is ons initiatief in de mediawereld bekend, in de vakbladen staat het al, dus ik neem aan dat er wel mensen op zullen staan om zich af te vragen hoe het bij hen zit. Ik verwacht wel dat er wat los komt. Ook omdat wij wel gemerkt hebben dat de wet er niet op toegespitst is dat er ook nieuwe initiatieven moeten kunnen worden ingediend. Wij hebben alles in zo’n krap tijdsbestek moeten indienen en gelukkig hadden we dat voorzien. De provincie is nu ook aan het praten met de Commissariaat voor de Media over het hoe en wat, dus misschien dat daar ook wel verandering in komt in de toekomst.

Bezoek de website voor meer informatie of bekijk de pagina van IRTV op Facebook

Door Nicky Ribbers