Jezus met de trein naar Groningen

gepubliceerd : 20 april 2014

Deel deze pagina

Daar is hij, de messias, zoon van God. Het is begonnen, Groningen is vanavond Jeruzalem en Jezus komt met de trein – lekker gewoon gebleven door de jaren heen. Onder de klanken van Alles is Liefde luidt verteller Beau van Erven Dorens de intocht van de hoofdrolspeler en zijn discipelen in. Beau is in vorm, lijkt geen zenuwen te kennen en spreekt als een heer de duizenden mensen op de Vismarkt toe.

Vooraf
Weken, maanden zelfs, kon heel Nederland, en uiteraard Groningen in het bijzonder, voorpret beleven aan de uitvoering van The Passion. Die voorpret begon met de bekendmaking van Jezus en leidde natuurlijk tot de beleving van het evenement afgelopen donderdag (17-04-2014). Al die commotie bleek niet voor niets, ruim voor aanvang waren de Grote Markt en de Vismarkt afgeladen vol en marcheerden beveiligers zenuwachtig heen en weer om het toegestroomde volk te kunnen handhaven.

De passie
Op het hoofdpodium heeft het koortje inmiddels de klanken van het lied van BLØF doorgezet, een opmars naar de nummers die nog komen gaan – de absolute crème de la crème van de Nederlandse popmuziek waarbij Kijk Omhoog van Nick en Simon natuurlijk niet mag ontbreken. 

Op een inmiddels doorweekt en donker plein is op groot scherm te zien hoe Jezus met zijn discipelen arriveert op station Europapark. De opname van deze scene lijkt al even klaar te hebben gestaan want de avondse duisternis is daar nog in geen velden of wegen te bekennen. Daarnaast valt het op dat de volgelingen van Jezus een verrassend realistische en tot op de scherpe randjes gebalanceerde afspiegeling vormen van onze samenleving. Het enige dat ontbreekt in de moderne opvatting van de makers is een vrouw tussen de volgelingen – emancipatie schijnt een moeilijk onderwerp te zijn in de kerk.

Er is sowieso kosten noch moeite gespaard voor de cast. Diepe bewondering moet er uitgaan naar Jamai Loman die in zijn rol van Judas moeiteloos Marco Borsato’s liefdesverdriet vertaalt naar zijn eigen verraad. Of naar Stanley Burleson die het verhaal van Petrus vertelt en daarbij het matige acteerwerk van Jan Dulles naar een hoger plan tilt. Maar goed, Jan is natuurlijk ook geen acteur. Petrus is de meest trouwe volger van Jan, uh Jezus, maar zal hem nog voor middernacht drie keer verraden, de leider van de Joden heeft definitief niemand meer om op terug te vallen.

“Waarom nou jij”, klinkt er uit de keel van moeder Maria (Simone Kleinsma), haar moederhart scheurt uiteen bij het horen van het lot van haar zoon. Maar eerst even terug naar verslaggeefster Lieke van Lexmond die vertelt wie er in de stoet (waarin het kruis gedragen wordt) allemaal meelopen. Een moeder wordt geïnterviewd, ze vertelt vol passie over haar liefde voor Jezus. Daarna mag haar dochtertje van negen het verhaal helemaal in haar eigen woorden nog eens navertellen. Moeders kijkt trots toe hoe haar product precies dezelfde, heilige woorden uitkraamt voor 3,2 miljoen kijkende Nederlanders.

Aan het kruis
De apotheose nadert, Pilatus is in stelling gebracht en Jezus komt in gevangeniskleren het podium op gestrompeld. Pilatus probeert te zingen, het mislukt jammerlijk. Jack van Gelder, de vertolker van de bestuurder, zal zich helaas weer moeten gaan richten op het presenteren van sportprogramma's. Het publiek beslist en ook nu heeft men liever Barabbas dan Jezus in vrijheid. Het lot staat vast, Jezus mag nog één nummer zingen. “Er jankt een meeuw die hoorde wat ik dacht”, daar gaat de zoon van God – weerloos. Beau sluit af: “Er gaat niets boven Groningen, of toch wel?”. Een nuchtere Groninger in het publiek fluistert zijn antwoord zachtjes maar droog: “Winsum”.

Door Benjamin de Bruijn