Studie uitgelicht: PABO TOP

gepubliceerd : 09 februari 2015

Deel deze pagina

Wanneer je eenmaal de keuze hebt gemaakt voor een bepaalde studie en je aan het einde van je bachelor toch bedenkt dat je een andere kant op wilt? Dat kan! Anne Meijer (22 jaar) haalde eerst haar bachelor Kunsten, Cultuur & Media aan de RUG, en besloot toen dat ze graag juf op een basisschool wilde worden. Bij de opleiding PABO TOP kan dit in twee jaar. Juf Anne vertelt enthousiast over haar keuzes, opleiding en toekomst. 

Waarom heb je voor de PABO gekozen?
“Ik heb meerdere oppasgezinnen met jonge kinderen en sjouw regelmatig door de stad met klein of beginnend puberend grut. We doen dan allemaal leuke dingen samen, zoals het ontdekken van het Noorderplantsoen. Tijdens mijn studie Kunsten, Cultuur en Media maakte ik kennis met vakken als pedagogie en kunsteducatie. Na het behalen van mijn bachelor leek het me een goed idee om kinderen en cultuur met elkaar te combineren. Ik besloot daarom voor de PABO te kiezen. Dankzij mijn universitaire bachelor kan ik een verkort traject volgen, de PABO TOP. In plaats van vier jaar (zo lang duurt de reguliere PABO), doe ik er twee jaar over.”

Hoe zit de opleiding in elkaar?
“Je wordt toegelaten tot het verkorte traject als je een bachelordiploma op zak hebt. Je krijgt dan vrijstellingen van het reguliere PABO-programma, waardoor de opleiding nog maar twee jaar duurt. Een jaar is opgedeeld in vier blokken. Het eerste blok volg je twee volle dagen lessen aan de Hanze bij de Pedagogische Academie. Vanaf het tweede blok loop je stage, wat wil zeggen dat je meedraait op een basisschool in de klas. De rest van het jaar blijf je één dag per week op deze school en loop je mee in zowel de bovenbouw, middenbouw en onderbouw. Een van de twee lesdagen uit blok één vervalt dus en ruil je om voor je stagedag. Je volgt de twee jaar een kernprogramma dat bestaat uit de vakken Nederlands, Rekenen en Sociale Wetenschappen. Deze vakken worden aangevuld met clustervakken. De vier clusters zijn: Kunst en Cultuur (drama, muziek, handvaardigheid, tekenen), Mens en Samenleving (Aardrijkskunde, Geschiedenis, Burgerschap), Science (biologie, natuurkunde, techniek) en Motoriek en Schrijven (schrijven, spel, bewegingsonderwijs, beweging op muziek). In het tweede jaar kies je voor het oude of het jonge kind en zo kun je je verder specialiseren.”

Wat zijn de pluspunten van deze studie?
“Ik kan mijn creativiteit kwijt in deze studie. De ene week staan we met z’n allen bij muziek om de piano te zingen en de week erna houd ik voor de klas een experiment waarbij een vulkaan uitbarst. Het atelier van de school staat vol opgezette dieren en biedt alle (knutsel)materialen die je je als juf/meester kunt wensen: van kleien tot solderen, van zagen tot verven met ecoline of acrylverf. Ontzettend leuk! Het is elke keer weer een uitdaging hoe je een leuke les kan maken voor de leerlingen van je stageklas: hoe maak ik bijvoorbeeld een taal- of rekenles leuk voor leerlingen? De studie biedt een fijne combinatie van werken aan je eigen vakinhoudelijke vaardigheden (zelf goed kunnen rekenen, weten hoe je moet portrettekenen en hoe planten groeien) en leren hoe je deze kennis kunt overdragen aan leerlingen.”

Zijn er ook minpunten?
“Een studie van vier jaar in twee dagen per week gedurende twee jaar doen is zwaar. Heel zwaar. De groep TOP-studenten wordt nog steeds uitgedund. We begonnen met een groep van rond de 35 mensen. We blijven zoals het er nu uitziet met zo’n 15 man over. Een ware afvalrace dus!”

Voor wat voor studenten is deze studie wel of juist niet geschikt?
“Het is een zwaar programma, denk er niet te licht over. Je doet het niet ‘even’ naast je master, werk of gezin. De mensen die écht voor de klas willen staan blijven na de beruchte afvalrace over. Het is een studie waar je creatief voor moet zijn. Je wilt graag met kinderen werken en zelf lessen geven en je houdt van kennis overdragen.”

Heb je naast je studie nog tijd voor andere dingen?
“Ja hoor! Goed plannen en stressbestendig zijn! Ik hou van hardlopen en pilates. Verder pas ik nog veel op en ik geef bijles. Daarnaast  spreek ik gezellig met vriendinnen af en ben ik gek op series kijken, dus ik heb nog een vol en gezellig leven naast mijn studie. Dat moet ook wel want anders hou je al dat harde werken niet vol!”

Wat is het leukste dat je tot nu toe hebt meegemaakt voor de klas?
“Afgelopen week heb ik de klas zelf een geschiedenis onderwerp laten kiezen naar aanleiding van vier krantenartikelen gerelateerd aan het vak geschiedenis. Ze mochten gedurende de hele dag zelf leervragen bedenken en bij mij inleveren. Ik zou dan aankomende week een presentatie en les maken bij hun vragen en wensen. De dag erna kwam er een van de twee druktemakers uit de klas naar mij toe terwijl ik aan het bureau zat te werken: "Juf hoe ga je het maken van zo'n les dan aanpakken? Mag ik helpen met het maken van de les?" Hij wilde een PowerPointpresentatie maken en voor de klas wat vertellen. Toen de andere jongens dat hoorden wilden zij spontaan ook in groepjes onderwerpen verdelen en thuis voorbereiden. Nu hebben ze dus uiteindelijk zelf het onderwerp gekozen van de les, zelf de leervragen bedacht én zijn ze zelf aan de slag gegaan met de antwoorden. Tijdens de geschiedenisles de volgende week presenteerden meerdere groepjes hun bevindingen. Daar krijg ik nou energie van als juf: zorgen dat de leerlingen het leuk vinden om te leren!”

Hoe zie je je toekomst na de PABO TOP? 
“Mijn toekomst? Juf Anne, voor de klas bij het oudere kind. Een gezellig klaslokaal met knutsels van de kinderen en een gezellige leuke werksfeer met genoeg tijd voor leuke leerzame activiteiten met de leerlingen!”

Door Beppie van der Sluis