TEDx Youth – Ideas worth spreading

gepubliceerd : 27 maart 2015

Deel deze pagina

Een rode stip van tapijt, zeven sprekers en een zaal vol publiek. Meer ingrediënten blijk je niet nodig te hebben voor een geslaagde eerste editie van TEDx Youth!

TED staat voor Technology, Entertainment en Design en de x staat voor onafhankelijk georganiseerd evenement. Een wereldwijd concept. De ‘youth’ versie is speciaal voor jongeren van 16-22 jaar. Sprekers vertellen in maximaal 18 minuten wat hen inspireert in het leven. Ze kunnen vertellen over hun eigen expertise of over een bepaald project, maar ook gewoon over een gedachte waarvan zij vinden dat die verspreid moet worden. Het zijn dus geen verkapte spreekbeurten over je dwerghamster zoals je in groep acht misschien hield, maar verhalen die je kunnen inspireren voor de toekomst en helpen om keuzes te maken. Kortom: ideas worth spreading

Ruben Vaatjes is student Small Business and Retail Management en zit in de organisatie van TEDx Youth. Hij vindt het belangrijk dat er naast een ‘volwassen’ versie van TEDx er nu ook een jongerenversie is. “De jeugd heeft de toekomst. Zij moeten ideeën straks doorgeven aan de nieuwe generatie, het begint nu bij hen. Het is belangrijk dat ze geïnspireerd worden en een mooie manier daarvoor is een evenement als TEDx.” En dit alles begint in de kleine zaal van schouwburg de Oosterpoort

Elke stoel en zitzak was bezet en het publiek keek vol verwachting naar de rode stip in het midden van de zaal. Gedurende de avond passeerden zeven sprekers de revue, afgewisseld door een hiphop dansgroep. De ene spreker vertelde over seksende fruitvliegjes en Alzheimer, een ander over topsport en blessureleed en weer een ander over de toekomst van drones (hierover was het publiek er al snel uit: pizza bezorgen!). “De sprekers zijn allemaal jong, zodat er recent nog dingen in hun levens zijn gebeurd waarover ze kunnen vertellen. Het is belangrijk dat ze dicht bij de doelgroep staan”, vertelt Ruben.

Eén persoon uit de organisatie weet wat het is om op jonge leeftijd geïnspireerd te raken door anderen. De 14-jarige Gijs maakt designs voor banners op YouTube en verkoopt deze aan bedrijven. Voor TedX heeft hij de website gemaakt en houdt hij de sociale media bij. “Mijn vader is ook grafisch ontwerper en ik zag ook andere mensen dit werk doen, daardoor kwam ik op het idee om het ook te doen”, vertelt Gijs. “Eigenlijk precies het idee van TEDx Youth!”, voegt hij er lachend aan toe. Gijs vindt de jongere versie van TEDx belangrijk omdat er alles kan en alles mogelijk is.

Dat die mogelijkheden in Groningen eindeloos zijn beaamt ook Ruben. “In Groningen is veel jeugd. Hier heerst een groei-klimaat voor jonge ondernemers. Ondanks dat er mensen zijn die anders beweren en de stad leeg zou lopen. Geloof ze niet, het is hier!”

Over een volgende editie van TEDx Youth hoeven Ruben en Gijs niet lang na te denken. “Die komt er!”, zeggen ze allebei lachend. Met die belofte op zak houden we voor volgend jaar vast een plekje vrij in de agenda. 

Door Beppie van der Sluis